Sauvanyà

Entrevista
Com arribar-hi:

Per arribar a aquesta població cal prendre la carretera C-14. En el punt dels Hostelets de Tost cal girar en direcció Castellar o Torà de Tost. En pocs metres heu de quedar-vos al camí de la dreta i seguir la carretera. En arribar a Torà de Tost la ruta continua per una pista no asfaltada però amb força bon estat.

El poble vermell

Quan es va deixar de conrear blat, els darrers habitants de Sauvanyà ja veien clar que abandonarien el poble. Aquí la terra té un to vermellós i les cases, totes masies construïdes amb el material de l'entorn, vivien de l'agricultura de subsistència però, sobretot, del bestiar. Fa cinquanta anys que la carn de vedell, de vedell de veritat, alletat i de no més de 200 kilos, ja no és el producte estrella de Sauvanyà.

Encara queden cases cobertes, però el poble no té avui cap activitat, amb l'única excepció d'excursions esporàdiques de descendents del poble. I no és fàcil que es reverteixi la tendència tot i que avui s'hi pot arribar amb cotxe. Quan es va deshabitar, no hi havia cap camí de carro: només s'hi podia anar a peu o amb animal.